Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Ruha és szerelem

„A ruha teszi az embert! Aki tagadni merészeli ennek az állításnak az igazságát, az próbáljon olyan zsakettben udvarolni, mely bő neki, s nadrágja is álljon lötyögősen, majd meglátja, hogy milyen eredményeket ér el, mert amilyen a ruha, olyan a szerelem is, s egy jól álló, csinos öltözék sokszor többet nyom a latban, mint egy nagy hivatal” – írta 1887-ben a Szabóiparosok Közlönye.

Sokan beöltöznek korhű ruhába a Romantikus Reformkor Fesztiválra balatonfürediek, környékbeliek, sőt még nógrádiak is vállalkoznak erre a kalandra. Mert valljuk be, izgalmas dolog régi korok bőrébe bújni. Újhelyi Gyuláné sem tud ellenállni a csipkének, selyemnek, mídernek, kalapnak. Beindul a fantáziája, ha meglát egy régi ruhadarabot, egy csipkét, egy mídert és kitalálja hozzá, azaz belőle az egész ruhát. Most is itt lesz több kreációja a felvonuláson. Hobbi varrónőnek tartja magát, kislánykora óta vonzzák a szép ruhák, de igazából nyugdíjas kora óta tudja szinte minden idejét a szenvedélyének szentelni. Fiatal korában minden kosztümös filmet megnézett a füredi moziban többször is. Egyébként szociális asszisztens volt. Most már nem csak a füredi lányokat, asszonyokat öltözteti, de a Barbie-babáknak is varr szép kékfestő, magyar ruhát.

Bár a reformkori nők bizton nem voltak Barbie-babák, de azért az tudható, hogy kifejezetten törődtek a megjelenésükkel. A jó hírére adó asszony nem érkezett két szezonban ugyanabban a ruhában nyaralni. A bálokon is mindig új ruhát illett felvenni. Igaz, gyakran egy szoknyához két felsőrészt csináltattak, egy hosszú ujjút vacsora vagy színházi alkalomra, egy kivágottat pedig a bálra. Napjában többször is átöltöztek, még akkor is, ha nem vártak senkit és nem mentek sehová. Krúdy Gyula írta a Balatonfüredre visszavonuló Blaha Lujzáról, hogy „déltájban, amikor a vizitelések ideje elkövetkezne: fekete ruhát öltött, mint a régi magyar világbeli asszonyok”.

Nem csak a nők, a férfiak is divatoztak. A katonatisztek például saját költségükön csináltatták egyenruháikat, s a hibátlanul testre szabott, zsinórozott atillák igencsak megdobogtatták a lány- és asszonyszíveket.